شنبه ، 5 مهر ، 1399
حداقل
جستجو
حداقل
گروه های خبری
حداقل
RSS

حداقل
اخبار و رویدادها
کد خبر: 515   |  دفعات بازدید : 1103   |  نظرات : 0 RSS comment feed   |   نسخه چاپی   |   ارسال به دوستان  

متن سخنرانی رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون در مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر

04 دی, 1397
 متن سخنرانی رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون در مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر

                                                    بسم الله الرحمن الرحیم

خیر مقدم عرض می کنم خدمت همه اساتید فرهیخته ، کارکنان خدوم و دانشجویان عزیز

هفته پژوهش در پایان پاییز هر سال، فرصتی مناسب برای بررسی دستاوردها و چالش های فراروی حوزه پژوهش و تقدیر از پژوهشگران و فعالان و برگزیدگان بخش های  مختلف پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه است. نقش و اهمیت پژوهش و پژوهشگر، در ابعاد مختلف حیات فردی و اجتماعی امروز بشر غیر قابل انکار است و به زبان ساده، امروز، بشریت هرچه دارد از پژوهش دارد. پژوهش گامی است که محقق برای شفاف سازی مسئله ای مبهم و کلیدی و گرهی ناگشوده از امور بشری برمی دارد تا پاسخی دقیق و منطقی برای حل آن و به تبع آن، حل بخشی از مشکل جامعه و بشر بیابد.

رسالت اصلی پژوهشگر و محقق، دفاع از اصالت حقیقت و تبیین و تشریح و تلاش برای وصول بدان و کشف و روشن کردن مجهولات است. محقق کسی است که به منظور کشف حقایق، در دریای اندیشه و علم غوطه ور می شود تا به گوهر گرانبهای واقعیت دست یابد تا بدان واقعیت، پرده های تاریک جهل را کنار زده و به کمک یافته های خود، رفاه و آرامش و آسایش دنیوی و اخروی را برای جامعه خود به ارمغان آورد یا رسیدن بدان را تسهیل کند.

پژوهشگران واقعی، سرمایه های واقعی بشریتند و روشن کننده راه پرپیچ و خم رسیدن به سعادت دنیوی و اخرویِ پیش روی انسان اند. هدف پژوهش، حل مساله است به کمک عقل عزیزِ مَوهِبَتی، برای نزدیک‌تر شدن به حقیقت و واقعیت های شگفت آور و عظیم  نهفته در کائنات و جهان هستی است؛ حقیقتی که راز و رمز آفرینش است و به مدد عقل ناب و به دور از توهم و یک سو نگری و تعصب، قابل کشف است تا بر مبنای این کشف مقدس، طبیعت و قوای آن در خدمت انسان و برای رسیدن به تعالی انسان درآید.

قرار گرفتن در آستانه قرن پانزدهم شمسی با توجه به افق های پیش روی میهن عزیزمان، ضرورت مقابله با چالش های فراروی آن را برای داشتن کشوری مستقل و توسعه یافته ایجاب می کند. برای مقابله با این چالش ها و حل مشکلات پیش رو، نقش پژوهش چنان برجسته و انکارناپذیر می نماید که می توان آن را تنها نیروی محرک توسعه در همه حوزه ها، اعم از فرهنگ، اقتصاد، سیاست و جامعه دانست.

توسعه و پیشرفت و تعالی مادی و معنوی، بدون انجام پژوهش های گسترده و مبتنی بر اصول علمی، دست نیافتنی است. پژوهش، گام اساسی برای چیرگی بر چالش هاست. با توجه به نظریه «جنبش نرم افزاری» که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند، می توان گفت که جنبش، نوعی حرکت رو به جلو است. نرم افزار نیز به معنا و مفهوم تلاش علمی و کوشش در حوزه اندیشه و خردورزی است؛ پس جنبش نرم افزاری تنها بر محور پژوهش محقق خواهد شد و به کمال خواهد رسید.

گسترش و ترویج فرهنگ پژوهش از وظایف دانشگاه به عنوان متولی اصلی امر پژوهش در جامعه است. پژوهش کمک می کند تا افراد در همه صنوف جامعه از سطحی نگری به دور بمانند و به دنبال یافتن اصل و منشا واقعیت باشند. به وسیله پژوهش است که جامعه از سطحی نگری در امان می ماند و یقینا این  گسترش  و ترویج فرهنگ پژوهش در جامعه می تواند عامل تعالی جامعه از یک جامعه مقلد صرف به یک جامعه علمی و حقیقت طلب باشد.

یکی از مهمترین منابع توسعه در عصر فراصنعتی، دانش است که این دانش قطعا ماحصل پژوهش می باشد. بنابر این برنامه ریزی و سرمایه گذاری در امر تحقیق به عنوان تولید کننده دانش می تواند هر کشوری را در عرصه رقابت جهانی، رفاه اقتصادی و رفاه ملی به طور موثر یاری نماید. از دلایل عدم توفیق ما در عرصه رقابت بین المللی، عدم  توجه کافی به حوزه پژوهش و جوانب آن است؛ چراکه  اغلب پژوهش های صورت گرفته در راستای برنامه منسجم و سیاستگزاری معین انجام نشده است.  موازی کاری و پراکندگی در حوزه های مطالعاتی و پژوهشی از دیگر مصائب پژوهشی کشور ما است.

 نکته درخور توجه دیگر آن است که جریان پژوهش نباید  رنگ سیاسی و جناحی به خود بگیرد و در خدمت نهادهای غیر علمی درآید و در خدمت رسیدن به اهدافی جز رفاه اسایش انسان درآید.

نکته دیگر آن است که برخی پژوهشگران به موضوعات کهنه، تکراری سرگرم می شوند و در حوزه های نوین تحقیق نمی کنند. این یک آسیب روانی و جدی است که مانع پیشرفت پژوهش می باشد و به ویژه از تحقیقات نوین جلوگیری می کند. البته این بدان معنا نیست که جوانب فرهنگ بومی و ملی و کهن ما مورد توجه قرار نگیرد چون فرهنگ و علم بومی از ذخایر ملی ما است و باید در حد توان آن را شناخت و شناساند .

برای رسیدن به جایگاه واقعی پژوهش و رساندن ایران سربلندمان به آنچه حقش بوده است و قرن ها از آن دور نگه داشته شده است، حرکت‌هایی خوبی در جامعه علمی کشور در سده چهاردهم شمسی صورت گرفته است ولی همه این تلاش ها به منزله آغاز راه است و هنوز با وضعیت مطلوب فاصله بسیاری و راه دور و درازی پیش رو داریم؛ چون از نظر ملاک های  صحیح پژوهش و فراهم نمودن زمینه های تحقیقات اصیل، نتوانسته ایم چندان توفیقی یابیم و  امیدواریم با همکاری و تعامل همه نهادها و دستگاههای متولی پژوهش به این جایگاه درخور دست یابیم. بخشی از دلایل عدم رشد کافی پژوهش عبارتند از تخصیص کم و محدود اعتبارات مورد نیاز حوزه پژوهش،  عدم توجه کافی به  پژوهشگران و رفع نیازهای پژوهشی و فردی و در نظر نگرفتن جایگاه مناسب حرفه ای و اجتماعی برای این افراد، عدم تلاش برای تسری روحیه پژوهشی در سطح جامعه، عدم شناخت اولویت ها و ضرورت های  واقعی کشور و جامعه و فرهنگ، انتخاب روش های بعضا ناصحیح پژوهشی، پیش داوری در نتایج مخصوصا در حوزه پژوهش های علوم انسانی، روی آوردن به تقلید و روش های مقلدانه و غیر نوآور در حوزه پژوهش، عدم ابتکار کافی و نبود تلاش برای به دست آوردن متدهای نوین پژوهشی، عدم امکان استفاده از بسیاری از پژوهش در شرایط فعلی کشور و جامعه، نداشتن تسلط کافی بر موضوع و مفهوم مورد پژوهش، کسر شدید روحیه انتقادی،  عدم عدالت در نقد و قضاوت علمی به دستاوردهای دیگران، بعضا خلا شهامت کافی در بیان دستاوردهای علمی مخصوصا در حوزه علوم انسانی و در نهایت دوری از نظریه پردازی که ضروری است ما در سطح این دانشگاه و در حد توان خود تلاش کنیم این معضلات را رفع کنیم و برای انجام این مهم ابتدا باید با تیم های علمی متخصص، وضعیت پژوهشی دانشگاه ما آسیب شناسی شود تا در قدم بعد اقدام به رفع مشکلات موجود و دور نگه داشتن آسیب های حوزه پژوهش از  پژوهشگران این دانشگاه شود.

 نکته دیگر آن است که پژوهش و آموزش از هم جدا نیستند، از این رو نمی توان فعالیت های پژوهشی را از فعالیت های آموزشی جدا تصور کرد و همچنین با یکی دو واحد درسی روش تحقیق، نمی توان پژوهشگر تربیت کرد، بلکه این مهم نیازمند وارد ساختن هوشمندانه و هدف دار پژوهش در آموزش و استفاده از پژوهش برای تبیین بهتر علمی است. ضروری است روحیه پژوهشی در همه دانشجویان احیا و جهت دهی شود تا بتوان با تکیه بر این پتانسیل قدرتمند نسل جوان آینده بهتری برای ایران اسلامی مان رقم زد. تفاوت فعلی بین نظام آموزشی دانشگاهی با نظام آموزشی قبل از دانشگاه توجه ویژه به پژوهش و انجام پژوهش است هرچند در نظام آموزشی قبل از دانشگاه باید به پژوهش توجهی بیشتر از آنچه اکنون است، شود تا فرزندان این آب و خاک از ابتدای ورود به حوزه علم و مدرسه با پژوهش و شیوه پژوهش اصیل آن هم نه فقط در علوم تجربی و ریاضی، بلکه پژوهش در همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی پیوند یابند تا از برکت این نوع آموزشِ پژوهش محور، بتوان به رشد و توسعه ضروری اجتماع دست یافت.

نکته دیگر آن است که بدون شک  استادی می تواند دانشجویی پژوهنده تر و پژوهشگر تربیت کند که اولاً به مدد پژوهش های فردی خود در موضوعات مرتبط با تخصص خود به ثبات علمی رسیده باشد و دارای دیدگاه خاص خود باشد و از این نظر جایگاهی در خور در جامعه علمی و پژوهشی داشته باشد و ثانیا با  تکیه بر توانایی های علمی تثبیت شده و مهارت های پژوهشی بتواند اعتماد اولیه دانشجو را جلب نماید، چون تا زمانی که این اعتماد که چون خشت اول بنای آموزش اصیل دانشگاهی است، شکل نگیرد هیچ گاه نمی توان نسلی پژوهشگر تریبت کرد تا به واسطه وجود چنین نسلی امید به آینده ای بهتر برای کشور داشت.

نکته دیگری که باید در امر پژوهش مورد نظر قرار گیرد، تعامل علمي و پژوهشي با ساير نهادهاست، اگر هدف پژوهشگران ما عمران و توسعه کشور باشد و دید آنها کلان و ملی باشد هیچ گاه از ظرفیت های موجود در دیگر نهادها چشم پوشی نمی کنند و دستاوردهای آنها را تخطئه نمی کنند و یا آنها را رقيب خود نمي بينند، بلکه با تعاملی سازنده و به دور از پیش داوری ها در کنار همدیگر و به مدد همدیگر برای توفیق جمعی تلاش می کنند و لازمه این امر توجه ویژه به اخلاق پژوهشی است.

در پایان از برگزار کنندگان این مراسم تشکر می کنم و پیشاپیش برای پژوهشگران برتر این دانشگاه آرزوی توفیق روزافزون دارم و از خداوند متعال سعادت و رستگاری اخروی و رفاه و آرامش و آسایش دنیوی این عزیزان را مسالت دارم.

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

 

گروه : عمومی  |  
 متن سخنرانی رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون در مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر
نظرات
در حال حاضر نظری وجود ندارد. اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر


طراحی و پشتیبانی پورتال : فناوران توسعه ایرانیان ایستا
دی ان ان